Juuuhuuuu!!! Vi har vært på toppen :-)

Millennium camp – 11. januar

Da var vi nede igjen, og sitter nå nede i Millennium camp, og vi har kommet oss ned i regnskogen igjen. Rundt bordet her i teltet sitter 12 damer med smil fra øre til øre, og alle er så godt fornøyd med turen. Selv om Anne Marit måtte snu da vi kom opp til Stella Point, og derfor ikke kom seg helt bort til toppen, så er også hun kjempefornøyd med innsatsen. Vi andre 11, som var så heldig å komme oss helt bort til toppen føler oss både priviligert og stolte av egen innsats.

Turen opp startet i natt, mens det fortsatt var bekmørkt, så vi måtte ha lykt på hodet for å overhode kunne se noe der vi gikk. Med sekk på ryggen, dunjakken på kroppen, stavene i hendene og  lue og vottene på, så la vi ut på lang, lang rekke oppover ryggen på vei mot toppen. Over oss lyste stjernene, og forran og bak oss  så vi ikke lengre enn lyskjeglen lyste. Turen opp mot toppen går på litt tungt underlag, på grus som delvis glir og gir etter når du beveger deg oppover. Allikevel så gikk turen oppover i mørket forholdsvis greit.

Tidlig i dag morges, rett etter at vi hadde vært vitne til verdens flotteste soloppgang, stod vi på Stella Point. Dette  punktet ligger helt oppe på vulkankanten, og herfra ser vi bort på toppunktet bare noen hundre meter lengre framme. Det føles litt som å være på toppen, men allikevel så er det faktisk et stykke igjen bortover langs kraterkanten. Det var her Anne Marit måtte snu og gå ned igjen. Det var en tøff avgjørelse ettersom hun ikke følte seg helt i form til den siste etappen.

(Soloppgangen sett fra Kilimanjaro)

Vi andre måtte karre oss bortover stien, forbi breen, langs lavakanten, og bort til toppunktet på 5895 moh. Der fikk vi nyte sola, stillheten og roen og hverandre. Det var veldig lite folk på fjellet i dag, så faktisk var vi nesten alene på toppen. Etter at de obligatoriske bildene var tatt satte vi igang på nedturen, som slettes ikke ble noen nedtur. Faktisk ble det en opptur, med sol og deilig vær og mer oksygen i lungene for hvert steg vi tok ned mot campen.

Vel nede i high-camp, pakket vi sammen utstyret vårt etter en kort hvil, og så fortsatte turen videre nedover mot skogen og Millennium camp, hvor vi befinner oss nå.

(På vei ned mot Millennium camp)

Det har vært en helt fantastisk dag, og med så gode guider så var det ikke noe problem for de av oss som nådde toppen. Takket være et flott lagarbeid og en utrolig bra stemning i gruppa, har dette gått over all forventning. Nå gleder vi oss til å komme helt ned og ut av skogen i morgen, for så å komme tilbake til hotellet og ta den første dusjen. Men, først skal vi nyte deilig middag her i teltet og få den siste natta i telt for denne gang. Følg med oss videre, så skal vi sende noen stemningsrapporter fra safarien også.

Ha ei god helg hjemme i Norge alle sammen.