Kilimanjaro 2013 – Dag 2

- søndag 6. januar

Hilsen fra Bjørg

Så kom Dagen med stor D. Spenningen var til å ta og føle på da vi lastet opp utstyret utenfor hotellet, for å kjøre opp til nasjonalparken og Machame gate.

Vi kjørte avgårde i 11-tida og turen opp til gaten tok ca en time. Der ventet alle de lokale bærerne og guidene på oss, og vi følte oss velkommen umiddelbart. Videre oppover på fjellet er det de som skal gjøre den største jobben, ved å bære alt utstyret vårt for oss. Vi er så priviligerte at vi kan gå her og kun tenke på oss selv, men det kommer nok til å bli mer enn nok for de fleste av oss,

Turen oppover startet på ca 1800 moh, og går gjennom regnskogen hele den første dagen. Vi beveger oss langs opparbeidede veier og stier slik at det er forholdsvis greit å gå oppover de første høydemetrene gjennom skogen. I løpet av dagen fikk vi også føle på hva det vil si å være i en skikkelig regnskog, og vi fikk bruk for både regnjakkene og ponchoene våre. Etter hvert stilnet regnet, og til lunch var sola tilbake gjennom trekronene.

Lunchen var et kapittel for seg selv, og vi kom til en liten åpning langs stien der det var dekket på med rød duk på bordene, og maten var allerede servert. Noen av bbærerne og guidene hadde gått i forveien og forberedet for oss, og det var helt nydelig å kunne sette seg ned etter noen timer på marsj.

Guidene våre er utrolig flotte folk, og de tar vare på oss på alle måter. De passer på at vi får i oss nok vann, og minner oss på at vi må drikke underveis. 3-4 liter på en dag er minimum når vi puster og peser så mye som vi gjør. Pole-pole sier bærerne og guidene, og det betyr sakte-sakte for å minne oss på at det ikke er noen vits i å ha det travelt. Den afruikanske mentaliteten er bra når man er på vei opp et slikt fjell.

Nå er vi i Camp 1 som ligger på ca 3000 moh, og vi ser så vidt at jungelen er i ferd med å krympe. Trærne har blitt kortere, og litt lengre opp ser vi at det er mer busker enn trær. Turen i dag tok ca 7 timer, og i morgen fortsetter vi opp mot neste camp som ligger på Shiraplatået ca 800 høydemeter lengre opp.

Hilsen Bjørg.

PS: Jeg hilser hjem til de tre guttene mine Aron, Daniel og David, og ikke minst til min elskede ektemann som lar meg få oppleve dette. Gratulerer så mye på dagen din.

Kilimanjaro 2013 – Dag 1 – lørdag 5. januar

I dag var det Marit som ringte inn bologgen.

Dagen startet med frokost kl 9 før vi hadde et kort infomøte om fjellturen som starter i morgen. Det var et godt møte og vi er nå supermotivert for å komme oss i gang med selve turen, men først skal vi slappe av  her nede i varmen og nyte siste rest av sivilisasjonen på en uke.

I 14-tida lastet vi opp på en buss som tok oss inn til Moshi, en by som ligger rett i nærheten. Det ble en anderledes kjøretur, og vi så mye rart langs veien. Overfylte busser, kjøring på «feil side av veien», grønt, afrikansk landskap og folk som bar ting på hodet. Nesten litt slik det er beskrevet i dokumentarfilmer fra land i Afrika.

Inne i Moshi fikk vi umiddelbart mye oppmerksomhet. Selgere av alle slag kastet seg over oss og ville selg oss noe, og de fulgte etter oss rundt omkring samme hvor vi gikk. Det ble litt slitsomt etter hvert, men var en del av gatebildet. Folkelivet var overveldende, og i 32 grader fikk vi virkelig kjenne at vi bare er 38 mil sør for ekvator. I tillegg til det yrende folkelivet, alle fargene, luktene og alt det afrikanske så vi også en del fattigdom, som jo er an naturlig del av samfunnet her nede.

Tilbake på hotellet gjorde vi en del forberedelser, og pakket bl.a. sekkene og baggene våre før fjellturen starter. Sqenere spiste vi en deilig middag før vi tok en tidlig kveld, og la oss forventningsfulle og klare for tur.