Klar for toppstøt – 10. januar

Barafu camp – ca 4700 moh

Da er det ikke så mange timene igjen før vi skal ut å gå igjen. Når dere går til sengs står vi opp for å gjøre oss klar for toppstøtet som starter i natt. Men, først litt om de to siste dagene.

Det var egentlig Kari Ann som skulle ringt i går, men pga noen tekniske problemerså  kom vi ikke igjennom. Uansett, dagen var helt fantastisk, og dette var kanskje den fineste dagen på turen så langt.

Vi startet på den beryktede «frokostveggen», hvis navn stammer fra det folk legger igjen på vei opp, nemlig frokosten sin. For oss gikk det helt fint, og vi tok det med ro og nøyt utsikten etterhvert som vi klatret stadig høyere i denne bratte veggen. På avstand ser den nesten loddrett ut, men da vi kom inn mot den så var det enkelt å se hvor stien og ruta gikk. Forran og bak oss gikk bærerne og balanserte sekkene våre på ryggen, og det viste jo bare at det ikke ville være noe umulighet å komme seg opp.

(Gjengen i «frokostveggen»)

Vel oppe etter frokostveggen fikk vi en utrolig fin dag bortover langs fjellet. Stien traverserte bortover på undersiden av fjellet, og vi kunne se opp på breene og de bratte veggene oppe på toppen. Ettersom det værst var unnagjort helt på begynnelsen av dagen, ble resten av dagen nesten som en triumferd, og vi sang og lo, og alle var i god form.

Det er en utrolig flott gjeng å være på tur sammen med, og alle er med på å dra lasset, og vi bærer hverandre fram med godt teamarbeid og mye godt humør. Dette gjør at hver kveld blir en opptur, og vi koser oss i hverandres selskap.

Dagen i dag startet fra Karanga på ca 3900 moh, og ble en forholdsvis kort etappe opp til Barafu hvor vi er nå. Dette er «high-camp» og det stedet hvor vi gjør oss klar for toppstøtet. Turen opp hit tok bare 4 timer, og vel framme hadde vi god tid til å gjøre de nødvendige forberedelsene for det som skjer i natt. Termoser er fylt, sekkene er pakket, folket har spist seg mette, og nå ligger folk og slapper av og prøver å samle så mye krefter som mulig før vi legger av gårde i 1-tida i natt.

(På vei til «high camp»)

Det har vært strålende sol nesteparten av dagen, så ute er det nå stjerneklart. Tidligere på kvelden hadde vi flott utsikt til vulkanen og fjellene som ligger bortenfor oss. Det var majestetisk, og vi håper nå at det gode været holder seg til i morgen slik at vi får soloppgang oppe på «Stella point» i morgen tidlig.

Da gjenstår det bare å si god natt herfra, så skal vi legge ut en blogg så snart vi er nede fra fjellet i morgen.

Hilsen Cecilie og hele Kilimanjarogjengen.